اگر شما یک طراح سایت و یا یک هنرمند هستید که سر و کارتان با رسانه است ممکن است با مفهموم فرایند رندرینگ آشنایی داشته باشید. رندر، یک گام بسیار مهم در هنر دیجیتال است که به شما کمک میکند استفاده از یک کامپیوتر رندرینگ یک مدل گرافیکی را به یک نتیجه نهایی تبدیل کنید.

در این مقاله خواهید آموخت که رندر و رندرینگ چیست، چگونه کار میکند و همچنین چه انواعی دارد.

رندر چیست؟

رندر یا رندرینگ ، در واقع فرایند نهایی سازی یک تصویر دیجیتال یا یک مدل سه بعدی با استفاده از یکسری نرم افزار است. این نرم افزار ها توسط سیستم رندرینگ به کاربر این اجازه را میدهند که تصویر یا مدل را به همراه تمام نورها، سایه ها، جلوه ها یا حتی گرد و غبار موجود در تصویر گرد هم بیاورد و همه آنها را در یک جا و در یک فایل خروجی بگیرد. رندرینگ برای پروژه های دیجیتال گوناگون از جمله بازی های ویدئویی، فیلم و انیمیشن و طرح های معماری استفاده میشود.

همچنین بخوانید: وی ری Vray چیست؟

انواع اندر

رندر لحظه ای

رندر لحظه ای به این معناست که کاربر نیاز دارد تا محتوای ساخته شده خود را پس از هر بار ویرایش در کیس رندرینگ خود دوباره ببیند تا از درست اجرا شدن همه چیز اطمینان حاصل کند. رندر لحظه ای معمولا در مراحل توسعه بازی های کامپیوتری، انیمیشن، تولید محتوای صوتی و تصویری استفاده میشود. برای مثال برای ساخت انیمیشن، طراح نیاز دارد تا با بازبینی چند باره پروژه خود جزئیات آن را بررسی کرده و ایرادات آن را برطرف نماید. موتورهای طراحی و رندر لحظه ای، طوری ساخته شده اند که در لحظه، اجازه پخش پروژه را در بازه ی 20 تا 30 فریم به کاربر میدهند. شرکت های سازنده ی این نرم افزار ها دلیل اینکار را کافی بودن این میزان فریم برای بازبینی پروژه و همچنین جلوگیری از فشار غیر ضروری به  سخت افزار طراحان عنوان کرده اما در صورت نیاز، کاربر میتواند میزان فریم را در اینجور نرم افزار ها تغییر دهد.

درست است که نرخ فریم 20 تا 30 فریم در رندر لحظه ای چیزی بسیار معمول است،  اما ناگفته نماند که طراح میتواند حداکثر فریم پروژه خود را در نتیجه نهایی مشخص کند. برای مثال طراحان بازی های کامپیوتری با 30 فریم بر ثانیه پروژه خود را میسازند اما زمانی که نتیجه را رندر میگیرند، گیمر میتواند آن بازی را حتی تا 1000 فریم هم اجرا کند !

رندرهای لحظه ای از آنجایی که یک رندر گرافیکی محسوب میشوند نیازمند یک کارت گرافیک مناسب هستند بنابر این درصورت استفاده از یک کارت گرافیک ضعیف، روند رندرینگ بسیار کند خواهد شد و اگر در پروژه  خود از نورپردازی، سایه زنی، پریست های مختلف و یا پلاگین های با کیفیت استفاده میکنید، استفاده از یک کارت گرافیک قوی تاثیر بسزایی بر روی سرعت کار و صرفه جویی در زمان به همراه خواهد داشت.

همچنین بخوانید: آشنایی با کرونا رندر Corona Renderer

عکس پیش رندر

پیش رندر

پیش رندر، در واقع نوعی رندر است که میتوان از آن، برای راحت تر شدن کار در رندر لحظه ای استفاده کرد. این نوع رندر بیشتر در فیلم و انیمیشن سازی مورد استفاده قرار میگیرد . حالا شاید بپرسید یعنی چه؟

اگر زمانی که در حال کار بر روی پروژه خود باشید، مطمئنا شاخ و برگ های زیادی به پروژه خود میدهید، از جلوه های ویژه گرفته، تا رنگ بندی و افکت های صوتی؛ اعمال این افزونه ها روی پروژه، محتوای شما را بسیار سنگین خواهد کرد؛ آنقدر سنگین که اگر بخواهید یک سکانس کوتاه را در پروژه تان بازبینی کنید، سخت افزار تان توانایی نشان دادن آن همه جلوه را بصورت همزمان ندارد و با کندی تصویر (به اصلاح " لگ " ) روبه رو خواهید شد. این اتفاق باعث میشود که پرش تصویر اتفاق بیافتد و شما را از توجه به جزئیات باز دارد. همچنین اگر بخواهید فیلم یا انیمیشن خود را با موسیقی پس زمینه، افکت صوتی یا دیالوگ ها هماهنگ کنید، پرش تصویر کار شما را بسیار سخت و طاقت رسا خواهد کرد.

اینجاست که شرکت های سازنده ی نرم افزار ها بخشی را به برنامه های خود اضافه کردند تحت عنوان " پیش رندر " ! به این صورت که وقتی کاربر حس میکند پروژه سنگین شده و سخت افزار او دیگر نمیتواند پاسخگوی رندر لحظه ای باشد، پروژه را تا جایی که میخواهد یک پیش رندر میگیرد. نرم افزار به صورت خودکار آن پیش رندر را در پروژه اضافه میکند اما اینجاست که یک اتفاق مهم میافتد. حالا تمام آن فیلم ها و افزونه های بسیار سنگین که قرار بود پشت سر هم رندر لحظه گرفته شود، تبدیل به یک فایل شده و حالا سخت افزار تنها با یک فایل سر و کار دارد.

با این اتفاق طراح میتواند فیلم های اصلی خود را در لاین های دیگر مخفی (Hide) کند و با توجه به پیش رندری که به پروژه اضافه کرده، محل مناسب جلوه ها، افکت های صوتی و تصویری را مشخص کند و سپس آنها را روی فایل های اصلی در لاین های دیگر اجرا کند. 

البته هر دو این رندرها از فناوری های محبوب طراحان نیز پشتیبانی میکنند:

RTX On VS RTX Off

رهگیری پرتو (RAY Tracing) :

این تکنولوژی نور طبیعی را با استفاده از الگوریتم های خاص شبیه سازی میکند و پرتوهای مجازی واقعی مانند ایجاد سایه ها و انعکاس روی اشیاء تولید میکند.

رادیوسیتی (Radiosity):

رادیوسیتی فناوری است که کمک میکند نور های موجود در محیط طراحی به گونه ای شبیه سازی شوند که در کنار طبیعی بودن، چشم های بیننده را نزند و همچنین با تابش نور به آبجکت، با توجه به شکل آن آبجکت برای آن سایه ساخته شود.

همچنین بخوانید: کامپیوتر مناسب معماری

کامپیوتر رندرینگ مناسب طراحی

با وجود تمام این تعاریف از رندرینگ، اگر سیستم رندرینگ نباشد رندر هیچ مفهومی نخواهد داشت. یک کامپیوتر مناسب طراحی و رندرینگ ، باید با توجه به نیازهای یک طراح جمع آوری شود. برای مثال سیستمی که یک فتوشاپ کار نیاز دارد بسیار متفاوت با سیستمی ست که یک بازی ساز یا یک تدوینگر فیلم نیاز دارد.

در سال های اخیر نرم افزارهای گوناگون و بیشماری برای طراحان و تولید کنندگان محتوا ساخته شده که هرکدام امکاناتی را در اختیار طراح میگذارد؛ اما اینکه هریک از این نرم افزار ها چه سخت افزاری برای اجرای درست نیاز دارند مسئله ای بسیار پیچیده و وقت گیراست. به این صورت که اگر یک طراح بخواهد با نرم افزار مورد نیاز خود آشنا شود و آن ها را با هم مقایسه کند، باید کار طراحی خود را فراموش کرده و تمام زمان خود را به این کار اختصاص دهد. بنابراین به شما طراحانی که به دنبال یک کامپیوتر طراحی مناسب هستید پیشنهاد میکنیم به سراغ شرکت ها یا افرادی بروید که علاوه بر شناخت سخت افزاری، با نرم افزار های مورد نیاز شما نیز آشنا باشند و با توجه به سطح کاری و بودجه ی مورد نیاز شما، بهترین گزینه ها را به شما پیشنهاد بدهند.