Menu
Your Cart

سیستم رندرینگ و طراحی 1403 و 2024

نمایش 1 تا 20 از 28 (2 صفحه)

با سیستم رندرینگ، انیماتورها و طراحان می‌توانند جزئیات خیره‌کننده‌ای را در تار و پود دنیای فانتزی به تصویر بکشند و بیننده را مجذوب حرکات و جلوه‌های بصری واقع‌گرایانه کنند.

مقدمه

سیستم رندرینگ، ستون فقرات دنیای گرافیک کامپیوتری مدرن است. این کامپیوترها با تبدیل مدل‌های سه‌بعدی پیچیده به تصاویر و ویدیوهای واقعی، به ما امکان می‌دهند تا ایده‌هایمان را به‌طور زنده به تصویر بکشیم. از انیمیشن‌های هالیوودی گرفته تا بازی‌های ویدئویی خیره‌کننده و تصاویر معماری واقع‌گرایانه، رد پای کامپیوتر رندرینگ را می‌توان در همه جا پیدا کرد.

سیستم رندرینگ چیست؟

سیستم رندرینگ، دنیای گرافیک کامپیوتری را متحول کرده و به ما امکان می‌دهد تا ایده‌هایمان را به‌صورت بصری و با جزئیات خیره‌کننده به تصویر بکشیم. تصور کنید در حال طراحی یک انیمیشن جذاب هستید یا می‌خواهید یک مدل معماری واقع‌گرایانه خلق کنید. در اینجاست که سیستم‌های رندرینگ وارد عمل می‌شوند. یک کامپیوتر رندرینگ با پردازش حجم عظیمی از داده‌های مربوط به مدل‌های سه‌بعدی، جنس اشیاء، نورپردازی آن‌ها را به تصاویر یا ویدیوهای دو بعدی تبدیل می‌کند. به‌عبارت ساده‌تر، سیستم رندرینگ مانند یک نقاش ماهر عمل می‌کند که با در نظر گرفتن ریزترین جزئیات، دنیای سه‌بعدی را روی بوم دو بعدی به تصویر می‌کشد. برای درک بهتر نحوه عملکرد سیستم‌های رندرینگ، به مراحل اصلی این فرآیند می‌پردازیم.

  1. پیش پردازش: در این مرحله، اطلاعات صحنه مانند هندسه مدل‌ها، سلسله مراتب آن‌ها، جنس مواد و نورپردازی سازماندهی و آماده می‌شوند.
  2. Rasterization: در این مرحله، مدل‌های سه‌بعدی به پیکسل‌های ریزی تبدیل می‌شوند که در نهایت تصویر نهایی را تشکیل می‌دهند.
  3. Shading: در این مرحله، رنگ و روشنایی هر پیکسل با توجه به جنس، نورپردازی و موقعیت آن در صحنه محاسبه می‌شود.
  4. Post-processing: در نهایت، افکت‌های نهایی مانند تاری، عمق میدان و Bloom به تصویر اضافه می‌شوند تا ظاهری طبیعی‌تر و جذاب‌تر به آن ببخشند. 

خصوصیات یک سیستم رندرینگ مناسب

خرید سیستم رندرینگ مناسب، نقش مهمی در خلق تصاویر و ویدیوهای باکیفیت و رئالیستیک را ایفا می‌کند. با در نظر گرفتن نیازها و بودجه‌تان، می‌توانید سیستمی را خریداری کنید که به شما در دستیابی به نتایج دلخواهتان کمک کند. در ادامه به بررسی مشخصات کلیدی یک کیس رندرینگ ایده‌آل می‌پردازیم.

1. پردازنده (CPU)

انتخاب پردازنده مناسب برای سیستم رندرینگ به‌عوامل مختلفی چون نوع نرم‌افزار و پروژه‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنید، بستگی دارد. 

  • تعداد هسته و رشته: پردازنده‌های رندرینگ به تعداد زیادی هسته و رشته نیاز دارند تا بتوانند به‌طور همزمان وظایف متعددی را پردازش کنند. معمولا" برای یک کامپیوتر رندرینگ پردازنده دارای (مجموعا") 18 هسته و رشته یا بیشتر مناسب است.
  • فرکانس کلاک: فرکانس کلاک سرعت پردازش هر هسته را اندازه‌گیری می‌کند. به‌طور کلی، فرکانس کلاک بالاتر بهتر است، اما این تنها عاملی نیست که باید در نظر بگیرید.
  • حافظه کَش: کَش، حافظه پر سرعتی است که در داخل پردازنده قرار دارد. این حافظه به پردازنده اجازه می‌دهد تا به‌طور سریع به داده‌ها دسترسی داشته باشد، که می‌تواند عملکرد رندرینگ را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. در حال حاضر 18 مگابایت کَش یا بیشتر برای حافظه پنهان مناسب است.
  • نوع پردازنده: دو نوع اصلی پردازنده وجود دارد: Intel و AMD. به‌طور کلی بسته به مدل، برخی از پردازنده ها برای پردازش‌های تک هسته‌ای عملکرد بهتری دارند، در حالی که برخی دیگر برای پردازش هایی مناسب هستند که به تعداد هسته های بیشتر نیازمندد. توجه داشته باشید که معمولا" پردازنده های Intel در ایران متداول ترند و اکثر کاربران تمایل به خرید این برند را دارند.

2. پردازنده گرافیکی (GPU)

نقش GPU در رندرینگ‌های مبتنی بر GPU بسیار حائز اهمیت است. برای این نوع رندرینگ، به کارت‌های گرافیک قدرتمند با حافظه VRAM بالا نیاز دارید.

  • نوع پردازنده گرافیکی (GPU): سری GeForce RTX از کارت‌های گرافیک NVIDIA برای رندرینگ بهینه شده‌اند و از هسته‌های CUDA و فناوری Ray Tracing برای تسریع فرآیند رندرینگ استفاده می‌کنند. کارت‌های گرافیک AMD سری RX نیز گزینه‌های قدرتمندی هستند و معمولا قیمت مناسب‌تری نسبت به کارت‌های NVIDIA دارند، اما متاسفانه خیلی از نرم افزارهای طراحی و رندرینگ را ساپورت نمی کنند و بیشتر مناسب بازی هستند.
  • حافظه گرافیکی (VRAM): مقدار VRAM مورد نیاز شما به حجم و پیچیدگی پروژه‌هایتان بستگی دارد. به‌طور کلی، برای پروژه‌های Full HD حداقل 4 گیگ و برای 4K، حداقل 8 گیگابایت VRAM ، برای پروژه‌های 6K، حداقل 16 گیگابایت VRAM و برای 8K 24 گیگ به بالا VRAM  از نوع GDDR6  و DDR7 توصیه می‌شود.
  • پهنای باند حافظه: پهنای باند حافظه به سرعت انتقال داده‌ها بین GPU و حافظه VRAM اشاره دارد. هر چه پهنای باند حافظه بیشتر باشد، سرعت رندرینگ نیز بالاتر خواهد بود.
  • تعداد هسته‌های CUDA: هسته‌های CUDA واحدهای پردازش موازی GPU هستند که برای محاسبات مربوط به رندرینگ استفاده می‌شوند. هر چه تعداد هسته‌های CUDA بیشتر باشد، قدرت پردازش GPU نیز بیشتر خواهد بود.

3. رم (RAM) و حافظه اصلی (Storage):

حافظه رم نقش مهمی در سرعت و پویایی سیستم رندرینگ دارد. برای انجام رندرینگ‌های سنگین، معمولا" 32 گیگابایت رم DDR4 با سرعت (حداقل 3200 MHz) و یا ترجیحا" DDR5  4400 MHz یا با سرعت بالاتر توصیه می‌شود. انتخاب حافظه اصلی مناسب به حجم پروژه‌هایتان بستگی دارد. برای پروژه‌های بزرگ، استفاده از حافظه‌های نسل جدید SSD با سرعت بالا (مانند NVMe PCIe) برای سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای رندرینگ و هاردهای HDD با ظرفیت بالا (حداقل 2 ترابایت) برای ذخیره‌سازی پروژه‌ها توصیه می‌شود.

4. مادربرد، سیستم خنک کننده و پاور

مادربرد باید با CPU و GPU شما سازگار و از اسلات‌های PCIe کافی برای پشتیبانی از کارت‌های گرافیک مجزا برخوردار باشد. همچنین، به مادربردی با پورت‌های USB و SATA کافی برای اتصال دستگاه‌های جانبی مختلف نیاز دارید. حرارت تولیدی توسط CPU و GPU در سیستم‌های رندرینگ بسیار بالاست. به‌همین دلیل، استفاده از سیستم خنک کننده قدرتمند مانند واتر کولینگ و یا فن های بادی بسیار سنگین و قوی برای خنک نگه داشتن سیستم و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد قطعات ضروری است. برای تامین برق مورد نیاز سیستم رندرینگ، بسته به مشخصات قطعات به یک منبع تغذیه با توان بالا (ترجیحا" 700 وات به بالا) نیاز دارید که این مورد قابل محاسبه است و توسط کارشناس مربوطه با استفاده از محاسبه کننده های آنلاین پاور انجام می شود.

  • استفاده از مانیتور با وضوح بالا (حداقل Full HD) برای مشاهده جزئیات دقیق رندرها توصیه می‌شود.
  • به‌روزرسانی درایورها و سیستم‌عامل به‌طور مرتب برای حفظ عملکرد و پایداری سیستم ضروری است.
  • در صورت نیاز به ارتقای سیستم در آینده، مادربردی را انتخاب کنید که قابلیت ارتقا مناسبی داشته باشند.

ویژگی‌های سیستم رندرینگ مناسب برای نرم افزارهای مختلف

  • افتر افکت، پریمیر و فتوشاپ: این نرم افزارها و برخی دیگر از نرم افزارهای مشابه در زمان نگارش این مطلب بیشتر از رندرینگ CPU محور استفاده می‌کنند، بنابراین به یک سیستم رندرینگ با CPU قدرتمند نیاز دارند.
  • مایا ، تری دی مکس، بلندر و آنریل انجین: این نرم‌افزارها در حال حاضر بیشتر از رندرینگ GPU محور استفاده می‌کنند، بنابراین مناسب‌ترین کامپیوتر رندرینگ برای کار با این نرم‌افزارها می‌بایست دارای کارت گرافیک قدرتمند باشد.
  • اتوکد، رویت و اسکچاپ: این نرم‌افزارها به‌طور معمول به CPU و GPU بسیار قدرتمندی نیاز ندارند، اما نیازمند رم و فضای ذخیره‌سازی بالایی می‌باشند.
  • سالیدورک: این نرم‌افزار به‌طور خاص به پردازنده قدرتمند نیاز دارد. برای این منظور حداقل 32 گیگابایت رم و 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD توصیه می‌شود.
  • اگزوکد: اگزوکد، نرم‌افزار تخصصي حوزه دندانپزشکي ديجيتال است. اين نرم‌افزار، براي طراحي راهنمایی هاي جراحي، ايمپلنت‌هاي دنداني، طراحي‌هاي فردمحور و ... مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با شبيه‌سازي هندسه فک و دهان بيمار در اين نرم‌افزار، فرايند درمان به صورت دقيق‌تر انجام مي‌شود. به‌دلیل محاسبات پیچیده و گرافیکی سنگین، اگزوکد به یک سیستم قدرتمند با CPU و GPU قوی نیاز دارد.
  • اگزوپلن: نرم افزار برنامه ريزي ايمپلنت و طراحي راهنماي جراحي قدرتمند اگزوپلن بر اساس پلتفرم معروف Exocad گردش کار ديجيتالي يکپارچه و بالاترين قابليت استفاده و عملکرد را تضمين مي کند. به لطف معماري باز نرم افزار، مي توان از انواع اسکنرهاي سه بعدي، چاپگرهاي سه بعدي يا ماشين هاي فرز استفاده کرد.
  • تری شیپ: تری شیپ در دندانپزشکي ديجيتال در بين سيستم‌هاي کدکم بسيار کاربردي و کامل است به‌ طوري‌ که مي‌توان گفت تمامي نيازهاي يک لابراتوار دندانپزشکي و مراکز ديجيتال دندانپزشکي در سراسر دنيا مي‌توانند با تکيه‌ بر اين نرم‌افزار نياز مراجعه‌کننده را به‌ راحتي برطرف کنند. نرم‌افزار تری شیپ در به کار بردن متريال ها ،ماشين‌هاي ميلينگ و تجهيزات دندانپزشکي مختلف بسيار انعطاف‌پذير است.
  • وی ری و کرونا رندر: این دو نرم‌افزار یک موتور رندر 3D هستند که برای ایجاد تصاویر و انیمیشن‌های واقع گرایانه استفاده می‌شوند. برای اجرای وی ری یا کرونا رندر به یک سیستم با CPU و GPU قدرتمند و همچنین رم کافی برای ذخیره‌سازی صحنه‌های سه بعدی حجیم نیاز دارید.
  • لومیون: لومیون یک نرم‌افزار رندرینگ 3D است که برای ایجاد تصاویر و انیمیشن‌های واقع‌گرایانه از معماری و طراحی استفاده می‌شود. لومیون به یک سیستم با CPU و GPU قدرتمند و همچنین رم کافی برای ذخیره‌سازی صحنه‌های سه‌بعدی حجیم نیاز دارد.

قیمت سیستم رندرینگ

قیمت سیستم رندرینگ می‌تواند به شدت متغیر باشد، چرا که به‌عوامل مختلفی از جمله نوع کاربری، قدرت پردازش مورد نیاز، برند و قطعات انتخابی بستگی دارد.

  • نوع کاربری: قیمت سیستم رندرینگ با توجه به نوع کاربری آن، مانند معماری، انیمیشن‌سازی، موشن‌گرافیک، رندرینگ سه‌بعدی و... می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی تغییر کند. به‌طور کلی، سیستم‌های رندرینگ حرفه‌ای که برای کارهای سنگین‌تر استفاده می‌شوند، قیمت بالاتری دارند. به‌عنوان مثال قیمت سیستم معماری برای دانشجویان مبتدی تا رندرباکس برای حرفه‌ای‌ها طیف وسیعی را در بر می‌گیرد. همچنین تنوع قیمت کامپیوتر برای کارهای معماری، بر اساس تنوع سیستم‌ها و قطعات در بازار بسیار زیاد است و قیمت‌ها نیز دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شوند.
  • قدرت پردازش: مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت سیستم رندرینگ، قدرت پردازش آن است. این قدرت توسط پردازنده (CPU)، کارت گرافیک (GPU) و حافظه رم (RAM) تعیین و تکمیل می‌شود. هرچه پردازنده، کارت گرافیک و حافظه رم قوی‌تر باشند، قیمت سیستم نیز بالاتر خواهد بود.
  • برند و قطعات: برندهای مختلفی در زمینه تولید قطعات کامپیوتر فعالیت می‌کنند که هر کدام قیمت خاص خود را دارند. به‌طور کلی، قطعات برندهای معتبر و شناخته‌شده، قیمت بالاتری نسبت به قطعات برندهای کمتر شناخته‌شده دارند.

کارشناسان بخش فروش مجموعه پی سی تک با سالها تجربه و دانش کافی در مورد کامپیوترهای تخصصی، آماده هستند تا مشاوره لازم در جهت انتخاب مشخصات مورد نیاز برای نرم افزار تخصصی و کاربردی شما را ارائه دهند.