کامپیوتر گیمینگ یا کنسول ، کدومش رو انتخاب کنم؟

هر گیمری برای شروع کار خود برسر یک دوراهی سخت قرار میگیرد ، پی سی یا کنسول ؟

اینکه کدام یک از آن یکی بهتر است همیشه جزو داغ ترین و جذاب ترین موضوعات مرتبط با حوزه گیم بوده ، هست و خواهد بود ; اینکه کدامیک ارزان تر است؟ کدام یک گرافیک و پردازش تصویر بهتری دارد و یا اینکه کدام یک بهترین و راحت ترین وسیله برای بازی های آنلاین و مولتی پلیر است همیشه جزو سوالاتی هستند که ذهن خریدار رو به خودشان مشغول میکنند !

اگر بین خرید کنسول یا کامپیوتر گیمینگ شک دارید ، ما با بررسی دقیق هریک از آنها و ارائه دلیل شما را راهنمایی میکنیم تا بهترین تصمیم را برای خرید خود بگیرید!

پیش از پاسخ به سوال " کنسول یا کامپیوتر گیمینگ؟ " ، باید این را بدانیم که مهم ترین نکته این است که باید از بازی و بازی کردن لذت ببریم و چیزهایی که روی میزان لذت ما تاثیر دارد ، بودجه و میزان حرفه ای بودن ما در انتخاب سخت افزار!

سخت افزار حرفه ای ، گیمر حرفه ای

بودجه

هر گیمری ، چه کنسول باز چه پی سی گیمر ، میخواهد بهترین و حرفه ای ترین وسیله رو برای اجرای بازی داشته باشد اما در نهایت هزینه ای که دنبال کنندگان هر دو گروه خرج میکنند با هم متفاوت خواهد بود.

برای یک کنسول گیمر ، نهایت هزینه ها تنها به خرید کنسول ، دسته بازی اضافی ، بازی و یا خریدهای درون بازی ختم می شود اما برای یک پی سی گیمر ، دریایی از انتخاب ها و هزینه ها وجود دارد

که بخش مهمی از این دریای گسترده ، انتخاب و جمع آوری درست و معقول قطعات سخت افزاری کامپیوتر گیمینگ ، بر اساس بودجه میباشد.

تفاوت ها زیادی میان کامپیوتر گیمینگ و کنسول وجود دارد و امکانات متفاوتی دارند، اما با این حال نمیتوان گفت کنسول ارزان تر است یا کامپیوتر گیمینگ ! چون این موضوع کاملا به خود فرد بستگی دارد! در نهایت سطح شخصی سازی و عملکردی که خود گیمر به دنبال آن است تعیین کننده ی بودجه ی مورد نیاز برای خرید پلتفرم مورد نظر است.

همچنین بخوانید: کامپیوتر گیمینگ آماده بگیریم یا قطعه بخریم و خودمان اسمبل کنیم ؟

مهارت های فنی

به طور کلی پی سی گیمر ها باید مهارت های فنی بیشتری نسبت به کنسول گیمرها داشته باشند. اگرچه کنسول گیمر ها هم امکان افزودن سخت افزار جدید به دستگاه خود را دارند اما کمتر کنسول پلیری این کار را انجام میدهد. پایه ای ترین و حداقل ترین چیزی که بازیکنان کنسول باید بدانند این است که در زمان انتشار یک آپدیت برای بازی چگونه آن را نصب کنند اما بازیکنان کامپیوتر گیمینگ علاوه بر دانسته های پایه ای نرم افزاری ، به مهارت های حداقلی فنی نیز نیاز دارند ، حتی اگر یک کامپیوتر یا سیستم گیمینگ آماده خریداری کرده باشند.

منظور از مهارت های فنی نوشتن کد HTML  یا شبیه آن نیست بلکه منظور راه اندازی یک سیستم در حد روشن شدن است. همچنین ممکن است یک پی سی گیمر بخواهد قطعات سخت افزاری خود را ارتقا دهد و یا درایورهای جدید برای قطعات خود نصب کند که پیش نیاز انجام این کارها ، داشتن حداقل مهارت های فنی در این خصوص میباشد.

PS5 & XBOX X

مزایای کنسول گیمینگ

کنسول های گیمینگ هم مزایای خود را دارند مثلا : کار با آنها راحت است، نیازی به ارتقا ندارند، خیلی راحت میتوان با دوستان وارد لابی بازی های آنلاین شد، ارزانترند، بازی های انحصاری دارند و همچنین دسته وایرلسی دارند که گیمر میتواند هرکجا و با هرحالتی که راحت است از بازی کردن لذت ببرد.

کنسول ها ساده، ارزانتر و کاربری آسان تری دارند

در زمان انتخاب پلتفرم، بسیاری از گیمرها بازی با کنسول را انتخاب میکنند زیرا کنسول ها برای راه اندازی و نگهداری آسان طراحی شده اند به صورتی که چند دقیقه بعد از خرید کنسول و بیرون آوردن آن از جعبه، میتوانید شروع به بازی کنید و نیازی به داشتن مهارت های فنی و یا حتی نصب پیش نیازهای مورد نیاز بازیها نیست.

اگرچه مقایسه هزینه هایی که برای کنسول یا کامپیوتر گیمینگ میشود جای بحث دارد اما به طور کلی کنسول ها قیمت کمتری نسبت به رایانه های شخصی دارند. به علاوه، کنسول های جدیدتر را میتوان برای پخش فیلم، نمایش های تلویزیونی و موسیقی مورد استفاده قرار داد که امتیاز دیگری به داشتن کنسول اضافه میکند.

نیازی به ارتقا نیست !

یکی دیگر از مزایای کنسول این است که میتوانید بدون نگرانی در مورد قدیمی شدن سخت افزار به بازی خود ادامه دهید. برخلاف بازی با کامپیوتر گیمینگ که ممکن است با پیشرفت سطح کیفی بازی ها نیاز به ارتقا داشته باشند، کنسول ها توسط سازنده با سیستم مورد نیاز بازیها ساخته میشوند. با این حال، تولید کنندگان این کنسول ها هم با پیشرفت بازی ها، فناوری جدید و نوآورانه تری را عرضه میکنند که ممکن است به دنبال آن، کنسول های قدیمی دیگر از بازی های جدیدی که برای کنسول های نسل جدید منتشر میشوند پشتیبانی نکنند.

و این جاست که یک کنسول پلیر از خود میپرسد :«باید کنسول جدید بگیرم؟»

البته این راهم باید در نظر گرفت که بسیاری از کنسول گیمرها در طول زمان مجموعه ای از کنسول ها را در کمد خود خواهند داشت که دیگر مشتری و خریداری برای آنها پیدا نمیشود.

تعداد بازیکنان آنلاین بیشتر

نگاهی به خانواده و یا دوستان خود بیاندازید. چه تعداد از آنها کنسول دارند؟ اگر یک کنسول پلیر اراده کند که با دوستانش در یک لابی شرکت و با هم بازی کنند، این کار به آسانی در کمترین زمان امکان پذیر استبازی های کامپیوتری به دلیل داشتن قابلیت بازی همزمان چند کاربر یا به اصطلاح مولتی پلیر محبوبیت زیادی بین گیمرها به دست آورده اند و افراد زیادی را به خود جذب کرده اند اما اگر یک کنسول پلیر بخواهد با دوستان خود بصورت آنلاین بازی کند باید در نظر داشته باشد که دوستانش هم کنسول گیمر باشند زیرا شمار کمی از کنسول ها و گیم ها از قابلیت کراس پلتفرم پشتیبانی میکنند.

(کراس پلتفرم : به این معنیست که کاربران تمامی پلتفرم ها میتوانند درکنار هم و در یک سرور به بازی بپردازند)

بازی های انحصاری کنسول

برخی بازی ها تنها برای یک پلتفرم منتشر میشوند و در انحصار آن میباشند. کنسول ها ، بیشترین بازی های انحصاری را عرضه میکنند پس پیش از اینکه به یک پلتفرم متعهد شوید باید این را در نظر بگیرید که آیا بازی مورد علاقه شما روی پلتفرم مورد نظر عرضه میشود یا خیر.

دسته بازی های بی سیم

کنترلرهای بی سیم به کاربر این امکان را میدهد که در حین بازی جنب و جوش بیشتری داشته باشد و بدن خود را راحت تر حرکت دهد و از همه مهمتر، گیمر با این دسته ها میتواند درهر کجا و در هرحالی که راحت است به بازی کند و به هیچوجه احساس خستگی نکند. همچنین در سال های اخیر بازی های جالبی روانه بازار شدند که علاوه بر کنترلر خود کنسول، نیازمند تجهیزات دیگری هستند که با نصب این وسایل به بدن، میتوان حرکت بدنی بیشتری را در بازی تجربه کرد.

مزایای کامپیوتر گیمینگ

کامپیوترهای شخصی دارای مزایای مختلفی هستند، از جمله توانایی شخصی سازی یا کاستومایز، ایجاد کلیدهای میانبر، تصاویر واضح تر و واقعی تر، سازگاری با لوازم جانبی بیشتر و همچنین دسترسی آزاد به دیتای  بازی ها و قابلیت ساخت و نصب مود برای بازی ها.

سخت افزارتو خودت شخصی سازی کن !

برخی از گیمرها زمان و بودجه خود را صرف خرید سیستمی بسیار پیشرفته میکنند و ترجیح میدهند طوری خرید بکنند که کامپیوترشان تا سال ها نیاز به ارتقا نداشته باشد و همچنین تمامی بازی های روز دنیا را با آخرین درجه کیفیت بازی کنند ولی برخی دیگر ترجیح میدهند در ابتدا یک سیستم گیمینگ میان رده و اقتصادی بخرند و به مرور زمان سیستم خود را ارتقا بدهند. برخلاف کنسول ها که وقتی نو به بازار میاید ، کهنه دل آزار میشود و دیگر خریداری برای آن نیست،

سخت افزار کامپیوتر گیمینگ، حتی قطعات قدیمی اش، خواهان خاص خودش را دارد، چون همیشه افرادی هستند که در پی خرید سیستم گیمینگ ارزان اند که به مرور آن را ارتقا دهند. در میان قطعات مختلف یک کامپیوتر گیمینگ، کارت گرافیک (GPU)، رم  (RAM)، اس اس دی(SSD)  بیشترین محبوبیت را در ارتقای سیستم دارند.

تصاویر واضح تر و بهتر

صحبت درباره کیفیت یک چیز است و تجربه دیدن آن تصویر خیره کننده یک چیز دیگر! چه گرافیک داخلی (آنبرد) باشد چه گرافیک مجزا (کارت گرافیک)، تنظیمات درجه کیفیت در دستان شماست و کاربر کامپیوتر گیمینگ میتواند بسته به نیاز و نوع سیستم خود میزان کیفیت و گرافیک تصویر را (به ویژه در گیم) تغییر دهد.

برخلاف کنسول که معمولاً فقط به تلویزیون وصل میشود و در آن واحد فقط امکان اتصال به یک نمایشگر را دارد، در کامپیوتر گیمینگ در این خصوص محدودیتی وجود ندارد و به کلیه نمایشگرها وصل میشود، همچنین کامپیوتر گیمینگ به دلیل داشتن چندین خروجی تصویر، میتواند بطور همزمان به چند صفحه نمایش تصویر بفرستد.

تنوع زیاد لوازم جانبی

برخلاف کنسول ها که فقط یک دسته مخصوص و یک شکل دارند، تجهیزات جانبی کامپیوتر گیمینگ تعداد و تنوع بسیار بیشتری دارد ولی در ابتدای کار یک پی سی گیمر به دو چیز یعنی کیبرد و موس نیاز دارد. پی سی گیمرها هم مثل کنسول گیمرها میتوانند به کمک تجهیزات وایرلس مثل کیبورد و موس وایرلس و یا هدفون های بی سیم، جوی استیک یا حتی فرمان های گیمینگ در هر کجا و در هر حالتی که هستند به بازی بپردازند و از بازی لذت ببرند. برتری که کنترلر کامپیوتر (موس) نسبت به دسته های کنسول دارد، میزان دقت، یعنی DPI آن است و این ویژگی بیشتر در بازی های مولتی پلیر در سبک شوتر اول شخص به کمک پی سی گیمرها می آید. این قابلیت به این معنا است که اگر یک کنسول پلیر 2 ثانیه طول میکشد تا هدف را نشانه بگیرد، یک پی سی پلیر آن هدف را در 0.7 ثانیه نشانه میگیرد  به همین دلیل است که در این سبک بازی ها، پی سی گیمرها دست بالاتری نبست به کنسول پلیرها دارند.

مودیفای کردن سیستم و بازی ها

بیشتر پی سی گیمرها علاقه بسیار زیادی به ظاهر سیستم خود دارند و دوست دارند ظاهر کیس خود را شخصی سازی کنند. به طوری که شکل نورپردازی و یا رنگ های مورد علاقه خود را در آن به اجرا درآورند. همچنین آنها میتوانند قابلیت شخصی سازی را در بازی ها هم به کار ببرند به این معنا که با ساخت اسکین یا آبجکت های مورد علاقه خود، آنها را وارد بازی کرده و گیم پلی آن را دچار تغیرات کنند، که به اصطلاح به آنها "مود" گفته میشود.

بازی های ارزان تر

بیشترین هزینه ای که پی سی گیمرها به آن فکر میکنند، بودجه ی مورد نیاز برای خرید سیستم میباشد اما هیچکس درباره قیمت پایین بازی های کامپیوتر صحبتی نمیکند. کنسول پلیرها هزینه کمتری برای خرید کنسول صرف میکنند اما از آن طرف مجبورند بازی های آن را با قیمت های فضایی خریداری کنند، در آن سوی ماجرا، پی سی گیمرها مبلغ زیادی برای سیستم گیمینگ خود خرج میکنند اما برخلاف کنسول پلیرها، پول کمتری برای خرید بازی خرج میکنند و حتی در اکثر مواقع آن ها را به صورت کرک شده تجربه میکنند. با این حساب شاید بتوان گفت گاهی، هزینه خرید بازی برای کامپیوتر گیمینگ، نزدیک به صفر است.

بازی های انحصاری کامپیوتر

درست است که برخی از بازی ها انحصاراً در اختیار کنسول ها هستند اما کامپیوتر گیمینگ هم انحصاری های خود را دارد. نکته قابل تامل در بحث بازی های انحصار دو طرف این است که در چند سال گذشته بسیاری از بازی های انحصاری کنسول، برای کامپیوتر منتشر شده و شاید بتوان گفت کمتر بازی هست که بتواند برای همیشه در انحصار کنسول ها و کنسول پلیرها باقی بماند. اما باز هم این موضوع را باید یادآور شد که پیش از متعهد شدن به یک پلتفرم، در نظر بگیرید که کدام یک از آنها بازی هایی را که دوست دارید ارائه میدهد.

اف پی اس

همانطور که می دانید در بازی ها و بخصوص بازی های سبک بتل رویال مانند کالاف دیوتی، اف پی اس یا همان فریم ریت مسئله مهمی ست. در واقع در این سبک بازی، اف پی اس بالاتر به شما چالاکی خاصی می بخشد و باعث می شود همیشه از رقبا چند گام جلوتر باشید. حال اینکه در کنسول های نسل جدید مانند PS5 نهایت اف پی اس 120 میباشد که در مقابل کامپیوتر گیمینگ این عدد خیلی ناچیز است و با پی سی حد و مرزی برای دریافت اف پی اس ندارید. 

پس، آیا کامپیوتر گیمینگ از کنسول بهتر است؟

با در نظر گرفتن یک نبرد حماسی بین کنسول و کامپیوتر گیمینگ، بهتر است علاوه بر بودجه، تجربه ای که میخواهید داشته باشید را هم در نظر بگیرید. به عنوان یک گیمر آیا بیشتر به راحتی فکر میکنید یا هزینه؟ بازی های مولتی پلیر یا تک نفره؟ آیا علاقه ای به خرید یک پلتفرم ارتقا پذیر دارید یا نه؟ پاسخ سوال کاملا مشخص است، کامپیوتر گیمینگ پادشاه است! تجربه بازی کردن بر روی کامپیوتر بسیار راحت تر و دلچسب تر است. اما مهم نیست که چطور و بر روی چه پلتفرمی بازی میکنید، مهم این است که باید بازی کرد، و از بازی کردن نهایت لذت را برد!