با اختراع کامپیوتر و گسترش اینترنت، همه شاهد آن هستیم که برنامه نویسی در تمام زمینه ها گسترش چشمگیری داشته است و امروزه تقاضای زیادی برای طراحی و انجام اموری وجود دارد که عمدتاٌ برنامه نویسی در آن دخیل است.

چه توسعه دهنده سایت باشید و چه توسعه دهنده نرم افزار بعد از داشتن دانش برنامه نویسی و آشنایی با کدهای دستوری یکی از اساسی ترین نیاز های شما کامپیوتر برنامه نویسی ست.

شاید در دید اول کد نویسی کاری لذت بخش بنظر برسد اما این کار درعین حال میتواند بسیار طاقت فرسا و سخت باشد. حالا شاید بپرسید چرا؟

دو چیز مهم هست که برنامه نویسان از آن بیزارند :

در حین کار با کامپیوتر برنامه نویسی نخستین چیزی که خیلی از برنامه نویسان را آزار میدهد زمانیست که زنجیره ای از کد ها و دستور ها نوشته اند و زمانی که به آن یک ورودی میدهند، خروجی آن با خطا مواجه میشود. بعد از این اتفاق، فرد باید کلی زمان بگذارد تا باگ مورد نظر را پیدا کرده و آن را رفع کند.

اما یک مورد دیگر که ممکن است یک برنامه نویس را به عصبانی ترین حالت ممکن برساند که با ویرایش و تصحیح کدها برطرف نمیشود ضعیف بودن کامپیوتر برنامه نویسی مورد استفاده اوست. کد نویسی در عین حال که کاری سبک بنظر میرسد، ممکن است بسته به سطح کار برنامه نویس، بسیار سنگین و پیچیده باشد. در سال های اخیر نرم افزارهایی که وسیله کار برنامه نویسان بوده پیشرفت بسیاری کرده اند، در حدی که اگر بخواهید از آنها به صورت صنعتی استفاده کنید، کامپیوتر برنامه نویسی از نوعی نیاز دارید که حتی از بروز ترین سیستم های گیمینگ و طراحی دنیا هم گران ترند.

اما هیچ برنامه نویسی، در ابتدای کار خود یک کامپیوتر برنامه نویسی چند صد میلیونی نخواهد خرید.

در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که برای شروع کار برنامه نویسی خود چه نوع سیستم برنامه نویسی نیاز دارید که هم به صرفه باشد و هم در زمان کار مشکلی پیش نیاورد.

پردازنده

همانطور که میدانید پردازنده، مغز یک کیس برنامه نویسی است و تمام عملیات ها را، از عملیات ساده گرفته تا محاسبات سنگین را برای شما انجام میدهد.

در زمان خرید یک کامپیوتر برنامه نویسی مهم ترین و ابتدایی ترین چیزی که باید در نظر گرفت، نوع پردازنده ای است که قادر باشد از پس محاسبات بربیاید. تعداد هسته و سرعت آن ها مهم ترین رکن برای انتخاب پردازنده هستند؛ اما پیش از انتخاب پردازنده باید کمی درباره نرم افزاری که میخواهید با آن کدنویسی کنید تحقیق کنید. چون بعضی از برنامه ها نیازمند تعداد زیادی هسته هستند و بعضی دیگر نیازمند سرعت بالا و بعضی به هر دو فاکتور نیاز دارند.

اما اگر بخواهیم در ابتدای کار پردازنده ای انتخاب کنیم که برای همه نرم افزارها کافی و مناسب باشد کدام گزینه بهترین است؟

در زمانی که این مقاله نوشته میشود، آخرین نسلی که از پردازنده های شرکت اینتل روانه بازار شده نسل 13 میباشد. پس اگر فردی بخواهد برای کامپیوتر خود جدید ترین پردازنده شرکت اینتل را انتخاب کند، نسل 13 بهترین گزینه است. اما نسل سیزده (و همچنین بقیه نسل ها) شامل چندین سری میباشند که به ترتیب i3، i5، i7، و i9 هستند.

قطعا اگر کسی یک پردازنده ی Core i5 برای کامپیوتر برنامه نویسی خود تهیه کند قدرت بیشتری را نسبت به یک پردازنده i3 خواهد داشت؛ اما "یک نکته بسیار مهم" !

این قانون در همه موارد صدق نمی کند! با آمدن نسل های جدید سخت افزار ها به بازار، قدرت آنها هم طبیعتاً افزایش خواهد داشت بطوری که یک i5 نسل سیزده، قدرتمند تر از یک i9 نسل 9 می باشد.

اما برای شروع  کار برنامه نویسی ما حداقل به یک پردازنده ی 4 هسته ای نیاز داریم که هرچه نسل جدید تری باشد، کار با آن لذت بخش تر و راحت تر خواهد بود.

رم

RAM یکی دیگر از سخت افزارهایی که است که باید در زمان خرید یک کامپیوتر برای برنامه نویسی به آن دقت کنیم.

رم یک حافظه موقتی برای دیتایی ست که در حال کار بر روی آن هستید. برای مثال اگر در حال نوشتن پروژه ای هستید که حجم آن برابر با یک گیگ است، یک گیگ از حجم رم شما اشغال خواهد شد، اما باید این را هم در نظر گرفت که نرم افزار های دیگری که روی کامپیوتر شما نصب شده اند (حتی ویندوز)، به خودی خود بخشی از رم سیستم شما ار اشغال خواهد کرد.

اغلب برنامه نویسان برای شروع کار خود رمی با حجم 8 گیگابایت را برای سیستم خود انتخاب میکنند اما با بروز شدن نرم افزار های برنامه نویسی دیگر این حجم رم پیشنهاد نمیشود و بهتر این است که رمی با حداقل حجم 16 گیگابایت و حداقل با سرعت 2666 انتخاب نمایید.

فضای ذخیره سازی

طبیعتاً هرچه فضای ذخیره سازی بیشتر باشد، فضای بیشتری برای فایل هایی که کدنویسی شده اند داریم. امروزه معمولا کامپیوترهای برنامه نویسی دارای دو نوع حافظه هستند. یک حافظه پرسرعت از نوع NVMe M.2 و نوع دیگر حافظه از نوع هارد HDD.

به این صورت که برنامه نویسان پروژه خود را روی حافظه NVMe که سرعت بیشتری دارد مینویسند و سپس فایل آن را در یک فضایی که سرعت در آن اهمیت چندانی ندارد (HDD) ذخیره میکنند.

حجمی که به صورت معمول برای این دو نوع فضا در نظر گرفته میشود 256 گیگابایت برای حافظه SSD M.2 و 500 گیگابایت برای حافظه HDD.

سخت افزارهایی که در مطلب بالا به شما معرفی شد، قطعات اصلی و مهم یک کامپیوتر برنامه نویسی مناسب و ایده ال برای شروع کار میباشد که بنا به درخواست خریدار، میتوان قطعات آن را به سطح بالاتری ارتقا داد. البته قطعات دیگری برای ساپورت و کارکرد آنها نیاز است که معمولا" در سیستم های آماده به صورت پیش فرض وجود دارد و در مورد انتخاب آنها صرفاً پیشنهاد میشود که سیستم را از شرکت کامپیوتری معتبری خریداری کنید.معمولاً اینگونه شرکت ها تمامی موارد فنی مورد نیاز در یک کامپیوتر برنامه نویسی را با رعایت تمامی نکات فنی انتخاب و دستگاه مورد نظر را آماده می کنند.

کد نویسی، کاری بسیار شیرین و جذاب است، انتخاب یک کامپیوتر مناسب برای این کار میتواند شیرینی آن را دوچندان کند چون، کار حرفه ای، ابزار حرفه ای میخواهد !