کامپیوتر مناسب معماری به بخشی ضروری از رشته معماری تبدیل شده اند. ما برای طراحی و ویرایش پروژه ها به رایانه متکی هستیم. به عبارت دیگر، ما از کامپیوتر معماری استفاده میکنیم تا ایده های بکری که در سر داریم را زنده کرده و آنها را به نمایش بگذاریم. متاسفانه خرید یک کامپیوتر برای رشته معماری ، تبدیل به یکی از چالش های دوران دانش آموزی و دانشجویی افراد شده. اغلب معمارانی که به دنبال  یک سیستم ایده آل برای رشته معماری خود میگردند، به دلیل تنوع قطعات و قیمت ها در بازار گمراه میشوند که این امر ممکن است به انتخاب نادرست قطعات و هدر دادن بودجه شان منتهی شود.

اما اگر برای خرید در فروشگاه های مختلف جتسجو کردید و بخاطر تنوع سیستم ها گیج شده اید نگران نباشید! ما در این مقاله شما را راهنمایی میکنیم تا یک کامپیوتر مناسب رشته معماری برای خود تهیه کنید.

همچنین بخوانید: رندرینگ چیست؟

برای معماری سیستم مبتنی بر MAC بهتر است یا ویندوز ؟

در بین کاربران رایانه های شخصی، برند اپل، مارکی بسیار شیک و با لِوِل محسوب می شود و جایگاه ویژه ای برای کاربران دارد. اما اگر بخواهیم بین ویندوز و مک یکی از آنها را به شما طراحان و معماران پیشنهاد دهیم، پیشنهاد ما ویندوز است. حالا چرا؟

کامپیوترهای تحت ویندوز قیمت پایین تری نسبت به محصولات اپل مانند iMac دارند؛ همچنین علاوه بر قیمت، مشخصات سخت افزاری قوی تری نیز نسبت به iMac دارند که این امکان، باعث میشود که افراد کارهای سنگین را با راحتی بیشتر انجام دهند و اینکه از نظر ارتقاء در کامپیوتر امکانات بسیار بالایی برای این مورد وجود دارد که iMac  فاقد آن می باشد. اما یک مسئله مهم دیگری که وجود دارد که دلیل اصلی برتری ویندوز به مک است، انحصار نرم افزار های طراحی و مهندسی میباشد. برخی برنامه های محبوب و پرکاربرد طراحان و معماران مانند  V-Ray و Revit ،  در انحصار ویندوز میباشد (البته در زمان نگارش این مقاله) که مسئله کاربر را کاملا" محدود می کند.

همچنین بخوانید: وی ری Vray چیست؟

مشخصات مورد نیاز یک کامپیوتر معماری ایده آل

در زمان خرید یک کامپیوتر مناسب معماری باید یک سری از موارد مهم و اساسی را در نظر گرفت که در اینجا به مهم ترین های آن ها خواهیم پرداخت:

پردازنده (CPU)

 پردازنده یکی از مهم ترین بخش های سیستم شماست و باعث میشود تا شما در مدیریت مدل های ساخته شده و یا در رندر آنها سریعتر عمل کنید. در زمان نگارش این مقاله حداقل پردازنده ای که برای سیستم های طراحی و معماری پیشنهاد میشود پردازنده  Core i5   نسل 10 و 11 و یا Core i3 نسل 12 و 13 به بالاست که البته نسل 12 و 13 برای معماران و طراحانی که در آینده احتمال سنگین تر شدن کار دارند بیشتر پیشنهاد می شود که البته بسته نوع نرم افزار و سطح کاربرد کاربر می تواند متقائت و بسیار بالاتر از این مقادیر باشد.

کارت گرافیک (GPU)

برای کارهای گرافیکی به ویژه پروژه های معماری، داشتن یک کارت گرافیک مجزا بسیار ضروری است. بسیاری از برنامه های معماری مانند Rhino و Revit ، تاثیر بسیار زیادی از سرعت و قدرت کارت گرافیک میپذیرند.

علاوه بر سرعت کارت گرافیک، نکته دومی که مهم است حجم VRAM آن است. نرم افزارهای طراحی جدید حافظه بیشتری از کارت گرافیک را اشغال میکنند بنابراین پیشنهاد میکنیم در زمان انتخاب کارت گرافیک، گزینه ای را انتخاب کنید که حافظه ای بالای 4 گیگابایت داشته باشد. حداقلی ترین و به صرفه ترین کارت گرافیکی که ما برای رشته معماری پیشنهاد میکنیم GTX 1650 4GB میباشد اما اگر بخواهید عملکرد بهتری در نرم افزارهای طراحی داشته باشید، کارتهای گرافیک RTX  سری 30 و 40 را پیشنهاد میکنیم.

رم (RAM)

رم یا حافظه موقت یکی دیگر از بخش های مهم و تاثیر گذار در کامپیوتر است زیرا این قطعه تعیین کننده این است که چند برنامه را میتوانید به صورت همزمان اجرا کنید. تمام نرم افزار های معماری و طراحی از جمله Rhino و 3Ds MAX و ... از حجم رم بسیار بالایی استفاده میکنند.

حداقلی ترین رمی که در حال حاضر (با توجه به نرم افزار های موجود در بازار) برای یک کامپیوتر مناسب معماری پیشنهاد میکنیم رمی با حجم 16 گیگابایت در نظر بگیرید و کارهای سنگین از 32 به بالا پیشنهاد می شود.

فضای ذخیره سازی ( M2 و HDD)

معماران و یا دانشجویان رشته معماری به دو فضای ذخیره سازی نیاز دارند. یکی حافظه پرسرعت (M2) و دیگری حافظه معمولی (HDD) است. حجم نرم افزارهای معماری و طراحی در سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته و اگر شما بخواهید یکی از این نرم افزارها را باز کنید، نیاز دارید که سریعتر به محیط نرم افزار دسترسی داشته باشید. برای سریعتر باز شدن (لود شدن) نرم افزار بهتر است تا برنامه طراحی خود را روی حافظه پر سرعت (M2) نصب کنید. اما ما پیشنهاد میکنیم که بهتر است برای افزایش سرعت باز شدن نرم افزار های خود از M.2 هایی استفاده کنید که دارای تکنولوژی NVMe میباشند. حداقل حجمی که ما برای این حافظه به شما پیشنهاد میکنیم 256 گیگابایت است. ولی برای کارهای سنگین تر 512 به بالا پیشنهاد می شود. همچنین پروژه هایی که میسازید میتوانند حجم بالایی داشته باشند بنابراین به یک حافظه معمولی (HDD) نیاز دارید تا پروژه های خود را در آن بایگانی کنید. پرطرفدار ترین حجم حافظه میان معماران و طراحان هارد 1 ترابایت است که بسته به نیاز می تواند تا چندین ترابایت باشد.

در آخر باید گفت که قطعاتی که در بالا به شما پیشنهاد داده شد پرفروش ترین سخت افزارهای کامیپوتر برای شروع کار با نرم افزارهای معماریست که با توجه به سطح کاری شما و میزان بودجه ای که برای آن در نظر میگیرید میتوانید سیستمهای بسیار قوی تری را سفارش دهید. البته کانفیگ کردن و بستن سیستمهای معماری گران قیمت و قوی کاری تخصصیت و برای به هدر ندادن سرمایه و بودجه پیشنهاد می کنیم برای انجام اینکار از شرکتهایی که به صورت حرفه ای سیستم رندرینگ می بندند مشاوره بگیرید چون این مورد به هیچ عنوان در سطح فروشگاه های قطعه فروش نبوده و نمیباشد.

همچنین بخوانید: آشنایی با کرونا رندر Corona Renderer