زمانی بود که هر فردی میتوانست قطعات سخت افزاری خود را با هر بودجه ای که میخواست تهیه و آن را به آسانی اسمبل و شخصی سازی کند. همچنین زمانی که هر فردی ذوق این را داشت که قطعات خریداری شده را خودش از جعبه بیرون بیاورد و برچسب های روی آن را جدا کند. شاید وقتی که به آن دوران فکر میکنید، بوی نویی اولین قطعاتی که خریداری و باز کردید را به خاطر بیاورید.

اکنون با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ورود تراشه های متنوع و قطعات قدرتمندتر به بازار، شمار افرادی که خودشان سیستمشان را شخصی سازی می کنند کمتر شده. به همین خاطر شاهد این هستیم که شرکت های معتبر با توانایی بالا و تسلط بیشتر، روی بازار و سخت افزارهای جدید ، نقش پر رنگ تری را ایفا میکنند. اما اینکه آیا قطعات کامپیوتر گیمینگ تان را به صورت مجزا از فروشگاه های مختلف تهیه کنید و خودتان اسمبل کنید یا اینکه آن را بصورت کامپیوتر گیمینگ آماده خریداری کنید، تصمیمیست که بهتر است بعد از خواندن این مقاله بگیرید. ما آماده ایم که ابتدا مزایا و معایب هریک را به شما بگوییم و بعد، تصمیم نهایی را به خودتان بسپاریم.

همچنین بخوانید: کامپیوتر گیمینگ یا کنسول ، کدومش رو انتخاب کنم؟

شخصی سازی کامپیوتر

یکی از بزرگترین مزایای ساخت یک پی سی گیمینگ این است که اساساً تک تک اجزای کامپیوتر را خودتان انتخاب میکنید. این کار به شما این امکان را می دهد که قطعات کامپیوتر گیمینگ خود را کاملا مطابق با سلیقه خود، بودجه و قدرتی که به دنبال آن هستید انتخاب کنید. اما باید این را در نظر گرفت که سازندگان کامپیوتر گیمینگ آماده  قراردادهای خاصی با تولید کنندگان قطعه دارند که این امر دست این نوع شرکت ها را در تنوع قیمت ها و گارانتی ها باز میگذارد و اگر شما فردی هستید که برای شخصی سازی پی سی خود و خرید تکی قطعات به سراغ خرده فروشی ها میروید، بهتر است این را بدانید که با مراجعه به شرکت های فروش کامپیوتر گیمینگ آماده (سازندگان کامپیوتر) و استعلام بهترین قیمت و بهترین گارانتی، در زمان و هزینه و کیفیت قطعاتی که به دنبال آن هستید بسیار صرفه جویی خواهید کرد. اینکه در زمان خرید و شخصی سازی، چه قطعاتی را انتخاب میکنید بستگی به کاری دارد که قرار است با سیستم خود انجام دهید.

آیا شما یک فتوشاپ کار یا یک تدوین گر هستید؟ پس شما به کوهی از رم، یک CPU سطح بالا، یک فضای ذخیره سازی وسیع برای ذخیره پروژهایتان نیاز دارید.

اما آیا شما یک گیمر درجه یک هستید؟ پس شما به یک CPU حرفه ای و یک کارت گرافیک قدرتمند نیاز دارید.

شخصی سازی کامپیوتر توسط خودتان، راه را برای ساخت یک سیستم زیبا و منحصر به فرد باز میکند طوری که پس از انجام کار به سیستم خود افتخار میکنید. اما این مورد را نباید نادیده گرفت که این روش برای افرادی که از وجود یک قطعه با مدل های متفاوت نا آگاهند مناسب نیست !

ساخت یک پی سی گیمینگ شخصی سازی شده میتواند هیجان انگیز باشد و یا ممکن است بسیار استرس زا و طاقت فرسا باشد. مخصوصاً وقتی که اینکار "اولین تجربه" باشد؛ البته حتی برای یک فرد تازه کار، منابع مختلف و بسیار زیادی برای راهنمایی و الگو گرفتن وجود دارد که با خواندن یا تماشای آنها میتواند مسیر سخت خود را راحت تر کند. با این حال، انجام این کار حتی برای یک اسمبل کار حرفه ای و با تجربه هم زمان بر میباشد اما موضوع بسیار مهم این است که اگر در زمان کار یک اسمبل کار آب دیده مشکلی پیش بیاید، عیب یابی و رفع مشکل بسیار سریع خواهد بود، ولی اگر یک فرد تازه کار در زمان ساخت سیستم خود اشتباه کند، علاوه بر اینکه ماه ها درگیر عیب یابی، رفع مشکل و درگیری با گارانتی های مختلف می باشد، ممکن است هزینه های گزافی هم روی دست او بگذارد.

خرید کامپیوتر گیمینگ آماده

هنگامی که یک کامپیوتر گیمینگ آماده خریداری میکنید بطور واضح هزینه ای بیشتر از مجموع قطعات آن پرداخت میکنید؛ در واقع شما در حال پرداخت هزینه خدمات، گارانتی، پشتیبانی و آرامش خاطر حاصل از سیستمی که توسط افراد متخصص و با تجربه چیدمان و جمع آوری شده هستید. علاوه بر این ها، زمانی که شما کامپیوتر گیمینگ خود را از جعبه بیرون میاوردید آماده به استفاده است، حالا تنها کاری که نیاز به انجام دارد زدن آن به پریز برق است. به همین دلیل بسیاری از افرادی که به دنبال یک کامپیوتر گیمینگ یا کامپیوتر طراحی هستند، به سراغ سیستم های آماده میروند تا با آرامش خاطر و اطمینان بیشتری خرید کنند.

یکی از موضوعاتی که شاید کمتر کسی به آن توجه کند گارانتی قطعات میباشد. شاید پیش آمده باشد که به یک فروشگاه لوازم کامپیوتری مراجعه کنید و دنبال یک قطعه با قیمتی معقول و مناسب بگردید و اهمیت زیادی به نوع و مدت زمان گارانتی آن ندهید؛ اما باید این را بگوییم که اگر ارزش "گارانتی"، بیشتر از قیمت آن قطعه نباشد، کمتر از آن نیست !

گارانتی یعنی پشتیبانی محصولی که خریداری شده، به این معنی که اگر آن قطعه با مشکل رو به رو شد، شرکت گارانتی کننده به سرعت پاسخگوی شما باشد. به ویژه زمانی که یک قطعه را با قیمت بسیار بالایی خریداری کرده اید! اگر شرکت گارانتی کننده، شرکتی معتبر باشد شک نکنید که حتی اگر قیمت قطعه بسیار بالا باشد به خاطر تعهدی که به مشتری دارد آن را قبول میکند، اما به این فکر کنید که اگر یک شرکت معمولی گارانتی کننده باشد چه میشود؛ آیا از سودی که قبلا کرده خواهد گذشت؟؟

بسته به اینکه از چه شرکتی سیستم خریداری می کنید، یکی از ویژگی های بسیار مهمی که در کامپیوترهای گیمینگ آماده وجود دارد که سیستم های شخصی سازی شده از آن مبرا هستند، گارانتی طلایی تغییر یا تعویض میباشد. به این معنا که در مدت زمانی از پیش تعیین شده، اگر خریدار از یک قطعه یا حتی کل کامپیوتر خریداری شده ناراضی باشد میتواند بدون اینکه ضرر و زیانی ببیند آن را به سطح بالاتری ارتقا دهد. این درحالی است که سیستم های شخصی سازی شده به دلیل تهیه قطعات از خرده فروشی های مختلف و اسمبل توسط خریدار، شامل این خدمات نمیشوند.

شخصی سازی کامپیوتر یا کامپیوتر آماده ؟

بنده به عنوان نویسنده و گردآورنده این مقاله که چندین سال در زمینه سخت افزار فعالیت میکند، به شما میگویم که اسمبل سیستم دارای لذتی وصف نشدنیست و توصیه میکنم که حتما آن را یاد بگیرید. شاید بچه گانه بنظر برسد اما وقتی با دو دست خود یک کامپیوتر را اسمبل و آماده میکنید، در واقع ماهیت بی جان بودن آن را تکذیب میکنید.

با این حال، واقعیت این است که اگر امروز می خواهید یک کامپیوتر گیمینگ جدید بسازید و اولویت شما بی دردسر بودن است، برای شما کامپیوترهای گیمینگ آماده گزینه بسیار مناسبیست و اگر علاوه بر آن قیمت، خدمات پس از فروش و اورجینال بودن قطعات برای شما مهم است پیشنهاد میکنم حتماً با تحقیق و از مجموعه های شناخته شده و معتبر خرید بفرمایید.

 

 خرید کامپیوتر گیمینگ آماده، خریدیست آسان و انتخابیست هوشمندانه ...